Cara Valve seat di baik pulih

Salam blogger....


ORIGINAL VALVE SEAT



                     Secara asasnya valve seat berfungsi sebagai tapak kepada valve dimana kedua duanya memainkan peranan yang penting dalam menentukan prestasi compression sesebuah enjin selain dari piston dan piston ring.Akan tetapi dalam bab ini saya akan memberi tumpuan pada bahagian valve seat terlebih dahulu.Ini kerana 70% kenderaan kehilangan compression adalah berpunca dari valve seat.Antaranya ialah valve seat terlalu rendah setelah beberapa kali melakukan pemotongan semula,valve seat retak atau sumbing ,valve seat terkeluar dari tapak,tapak valve seat longgar atau valve seat sudah tidak bulat sepenuhnya.Untuk mengatasi masalah seperti ini ia perlu menjalani proses baikpulih semula samada melalui proses pemotongan semula atau dengan menggantikan kepada valve seat yang baru.

\
Valve seat terkeluar dari tapak


Kesan dan akibat


Pembesaran diameter tapak valve seat
                                   
                          Kebanyakkan kenderaan jenis ringan seperti kereta dan van, cylinderheadnya diperbuat dari bahan alumunium atau aloi dan risiko untuk valve seat terkeluar dari tapaknya amat rendah kecuali terdapat keretakkan kecil pada tapak valve seat.Sekiranya ia terkeluar semasa dalam keadaan enjin masih running,ia akan mengakibatkan kerosakkan yang lebih teruk pada bahagian tapak valve seat dan kos untuk membaikinya semula dengan cara T.I.G weld. amat tinggi.Oleh itu jalan penyelesaian yang lain ialah membesarkan lagi diameter tapak valve seat berkenaan.Dengan cara ini penggunaan valve seat yang original sudah tidak boleh digunakan lagi.Sebaliknya ia akan diganti dengan valve seat dari jenis cast iron yang di mesin menggunakan mesin pelarik/Lathe Mesin mengikut saiz yang dikehendaki.

Valve seat yang telah siap di mesin



                               Ukuran untuk memastikan ia dalam keadaan ketat bila dimasukkan kedalam tapak valve seat perlu juga diambil kira.Ini untuk memastikan agar valve seat tidak jatuh semula.Inside caliper dan micro meter akan digunakan untuk mendapatkan sais ukuran yang betul.Saiz keketatan yang diperlukan bergantung kepada ketebalan calve seat itu sendiri.

                          

Micrometer



                                  Setelah siap valve seat akan dimasukan kedalam tapak yang telah dipotong tadi dengan cara mengetuk.Cara ini lebih selamat berbanding menggunakan hydraulic pump kerana kita akan dapat merasakan samada valve seat itu masuk cukup ketat atau pun tidak.Sebaliknya dengan penggunaan hydraulic pump,kita tidak dapat merasa berapa ketat ia masuk dan adakah  valve seat betul betul dapat duduk rapat pada tapaknya.Selain itu kita tidak dapat tahu samada valvseat itu masuk dalam keadaan rata atau senget.Lakaran pada gambarajah dibawah menunjukkan cara bagaimana valve seat dimasukkan dengan cara ketukkan.



Cara ketukkan


                                     Setelah siap valve seat dimasukkan,proses seterusnya ialah pemotongan semula untuk membentuk valve seat kepada saiz yang dikehendaki samada 45 darjah atau 30 darjah.Lihat gambarajah dibawah.


Pemotongan semula.



                                       Proses seterusnya ialah grainvalve untuk memastikan tiada kebocoran pada bahagian valve dan valve seat.Begitulah antara proses proses yang dilakukan sekiranya valve seat mengalami masalah.





C120/131
                                                        

Comment (1)

Tanpa Nama

28 Disember 2012 pada 12:39 PTG

Hello! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay. I'm absolutely
enjoying your blog and look forward to new posts.
Have a look at my webpage GFI Norte

Protected by Copyscape Web Plagiarism Tool

Wikipedia

Hasil carian