"Alaaa.....senang je tu"


Salam blogger....

                   

                     " Berat mata memandang,berat lagilah bahu yang memikul".Rasanya itulah ungkapan peribahasa yang sesuai ditujukan kepada mereka mereka yang bekerja menggunakan kudrat tulang empat kerat yang ada untuk mencari rezeki yang halal."Alah bisa tegal biasa".Mungkin ungkapan ini yang akan menjadi jawapan kepada mereka bila kita ajukan soalan...."awak tak penat ke buat kerja kerja macam ni..".


kelapa sawit


                            

                         Kalau selama ini aku hanya menjadi pemerhati kepada mereka mereka yang melakukan kerja kerja ladang,khasnya kerja kerja menyawit kelapa sawit,ianya nampak mudah sahaja,Sangkutkan sabit pada pelepah dan tarik,maka jatuhlah pelepah tu.Sangkut pula pada tandan kelapa sawit ,tarik,maka jatuhlah tandan kelapa sawit tu.Eh....nampak macam senang je.Kalau macam ni aku pun boleh.....hehehe..



mana nak mula ni...


                           Nak dijadikan cerita....hari ni dengan bersemangat aku dengan kawan aku pergilah  mengusung galah masuk kekebun kawan aku ni.Pukul 8.00 pagi aku dah sampai kekebun dan aku perhatikan banyak tandan sawit yang telah masak dan sedia untuk dipetik.Aku pun apa lagi...cubalah nak tegakkan galah.......mak oi....boleh tahan beratnya.Ini baru nak tegakkan galah,belum menyawit lagi.Termengah mengah juga lah aku nak masukkan sabit kecelah celah pelepah tu.Lepas 5 minit aku terkial kial mencari ruang untuk masukkan sabit,akhirnya berjaya juga.Tarik...tolak..tarik..tolak pun tak jatuh juga pelepah tu.Jampi serapah dah banyak aku sebut,tapi .........Hahahaha...aku kene gelak.



Nampak senang.


                       

                              Akhirnya sampai ke tengahhari aku baru dapat menyawit 5 pokok je dan berjaya menurunkan 3 tandan sawit je.Tapak tangan terasa terasa pedih,badan aku sakit sakit semua terutama bahagian bahu.Leher jangan ceritalah...mendongak je memanjang.Sementara kawan aku ni dah jauh kedepan.Dah pro la katakan.''Man,aku nak balikla....tak leh tahan".






C121/131





Comments (0)

Protected by Copyscape Web Plagiarism Tool

Wikipedia

Hasil carian