Kesan Valve terlalu ketat.

Salam blogger....



                            Secara makenikalnya valve akan menjadi ketat berpunca dari proses permulaan pemasangan.Berkemungkinan terdapat kekotoran seperti kesan habuk kasar hasil dari pemotongan semula valve seat dan kotoran karban yang terdapat dicelah celah atau lekukkan yang tidak dibersihkan dengan betul.Penggantian valve guide dari jenis murah.Untuk pengetahuan anda,saiz OD(outside diameter) antara valve guide jenis murah dengan yang ori amat jauh berbeza.Ia mempunyai saiz yang lebih besar sebanyak 6 hingga 12 tau(ukuran mengikut makenikal engineering) berbanding yang original.# 1 tau bersamaan sehelai rambut yang dibelah tiga dan diukur menggunakan micrometer.#.



Micrometer



                           Dipasaran sekarang terdapat banyak jenis jenama valve guide.Ada yang mahal dan ada yang murah.Bergantung kepada kemampuan anda.Cuma untuk yang murah risiko untuk ia jem atau ketat agak tinggi.Saya syorkan kepada anda agar menggunakan jenama Dokuro kerana dari segi saiz OD ia tidak jauh beza dari yang original


Dokuro part
                             

                            Kebiasaanya cara penukaran valve guide dilakukan dengan cara ketukan juga.Amat jarang kedai kedai yang membaiki cylinderhead menggunakan cara pump.Ini kerana mereka bimbang cylinderhead akan pecah semasa pam keluar atau masuk valve guide.Jadi cara yang lebih selamat ialah dengan cara ketukan.Cara ketukkan juga perlu diambil kira kerana kesilapan sedikit akan mengakibatkan valve guide retak atau pecah.Dari segi tata kerja juga perlu dititik beratkan memandangkan alat alat ganti sekarang banyak yang tidak menepati piawaian.Bayangkan sekiranya saiz OD valve guide melebihi saiz asal dan terus diketuk masuk,ia akan meyebabkan lubang valve guide pada cylinderhead akan menjadi besar.Sekiranya ia boleh masuk pun,lubang untuk valve telah mengecil akibat paksaan tadi.Ini akan menyebabkan valve menjadi ketat untuk dimasukkan dan ia perlu dikorek semula.



 Valve guide



                              Kesan dari korekkan ini akan menyebabkan laluan untuk valve turun naik akan menjadi kasar dimana jika digunakan terus ia akan menghasilkan kekotoran halus dan akan menyebabkan valve menjadi ketat atau jem akibat kotoran tadi telah melekat pada batang valve.Kesan yang akan timbul ialah valve akan melekat pada valve guide dan valve guide akan terkeluar dari tempatnya akibat tekanan dari camshaft lobe atau rocker arm.




Valve seal rosak



                              Adalah dinasihatkan agar utamakan kebersihan semasa membuat pemasangan valve pada valve guide.Ada lebih baik agar sapukan sedikit minyak pelincir pada batang valve atau dalam lubang valve guide untuk mengelakkan ia kering terlalu awal.Disamping itu kaedah ini juga akan memastikan valve seal tidak akan rosak semasa anda menekan masuk valve .

                             Sekian dan saya berharap agar info ini dapat dijadikan panduan.



C122/131



Comments (0)

Wikipedia

Hasil carian