Gen2 :Masalah Knocking

Salam...

Selamat bertemu semula setelah sekian lama aku menyepi diri dari mengupdate blog aku ni.Entry permulaan ini aku ingin membantu seseorang yang telah menghantar email kepada aku  bertanyakan masalah bunyi bising pada bahagian cylinderhead untuk kenderaan yang berjenama Gen 2.Maka disini aku akan cuba membantu sedaya yang aku mampu dan berharap agar ianya mudah untuk difahami kerana ia akan diterangkan secara simple.

KNOCKING

Sebenarnya knocking bukan berpunca dari cylinderhead sahaja.Mungkin berpunca dari bahagian lain juga ,contohnya seperti Distributhor yang tidak dilaras dengan betul.Tapi aku akan tumpukan pada bahagian cylinderhead sahaja kerana aku mahir bidang itu je.

Langkah pertama


  • Sekiranya cylinderhead anda tidak menghadapi masalah lain selain dari Liftervalve,tak perlulah anda melakukan topoverhoul.Cukup sekadar membuka cylinderhead cover,keluarkan campshaft dan keluarkan kesemua Liftervalve.
  • Cuba perhatikan dalam liftervalve tadi terdapat satu lagi adjustment valve yang lebih kecil sebesar batang pensil.Adakah ia sama tinggi antara satu sama lain.
  • Sekiranya kesemua ketinggian  adjustment valve sama,cuba pula tekan sekuat mungkin adjustment valve tadi.Sepatutnya dalam keadaan normal ia memang susah untuk ditekan masuk kerana didalamnya mengandungi minyak pelincir.Tapi sekiranya terdapat masalah padanya,ia akan tenggelam apabila ditekan .
  • Sekiranya ada beberapa yang tenggelam bermakna terdapat kerosakkan didalamnya.Mungkin spring nya telah patah atau ballbeareng terlepas dari kedudukkanya yang menyebabkan minyak pelincir terkeluar dari tempat takungan ya.
  • Cuba keluarkan dengan mengetuk atau menghempaskannya (bukan dibaling ye...)dengan cara menelangkup (permukaan adjustment valve sebelah bawah) pada permukaan rata,kalau boleh pada permukaan  yang keras dengan agak perlahan lahan hingga dia keluar.Pastikan keadaan sekeliling bersih kerana sekiranya komponen adjustment valve telah keluar, ia akan terjatuh dan akan meyusahkan anda untuk mencari barang yang sangat kecil.Keluarkan kesemua 16 adjustment valve dan buang minyak yang terkandung didalamnya sambil perhatikan sekiranya terdapat kerosakan pada bahagian lain.
  • Setelah siap pasang semula kesemua adjustment valve tanpa mengisi minyak didalamnya.
  • Setelah siap pasang semula pada cylinderhead tanpa mengira urutan kerana kesemua liftervalve dalam keadaan kosong tanpa minyak.
  • Setelah siap kesemuanya dan anda berpuashati,cuba hidupkan enjin kenderaan anda,Anda akan dengar bunyi yang agak bising sekitar 2 atau 3 minit kerana proses pengisian semula minyak pada liftervalve tadi.Itu adalah perkara normal.

Harap anda faham dengan apa yang saya terangkan.Namun kesimpulannya mungkin salah satu liftervalve anda ada kerosakan pada bahagian dalam terutamanya spring mungkin telah patah yang menyebabkan liftervalve tidak dapat berfungsi dengan betul akibat kekurangan minyak didalamnya.

Comments (17)

Unknown

1 Mac 2013 pada 5:38 PTG

kalau nak tukar liftervalve ni berapa harga 1 unit liftervalve ni?

Unknown

1 Mac 2013 pada 9:28 PTG

Saya tak berapa pasti berapa harga seunit liftervalve untuk Gen2 sekarang memandangkan harga tidak tetap .Tapi anggaran dibawah rm80.00 sebab ia mengandungi 4 unit dalam 1 set.Untuk pengetahuan saudara sebenarnya amat susah untuk liftervalve mengalami kerosakan kecuali pada bahagian spring kecil yang kebiasaannya boleh patah.Jadi tidak perlulah saudara menukar kepada yang baru sekiranya yang lama masih berkeadaan baik.Saudara boleh rujuk pada halamin ini..http://baikpulih-dhinai.blogspot.com/2012/10/adjustment-hydraulic-tappet-proton-gen2.html

nazz

30 Mac 2013 pada 2:35 PG

Salam..slalunya brp kos klu hantat ke bengkel utk repair liftervalve ni?

nazz

30 Mac 2013 pada 2:40 PG

*hantar

Unknown

30 Mac 2013 pada 8:06 PG

Salam untuk nazz....maaf terlambat utk respon soalan anda.saya kurang faham dengan maksud anda repair liftervalve.sebenarnya ia tidak blh direpair melainkan dibuat adjustment tappet semula.kos pembaikkan bergantung kepada jenis kerosakan.Harga sekitar rm300-rm400

Tanpa Nama

6 September 2013 pada 7:34 PTG

Salam blh x sy tau harga bru fullset utk cilinderhead gen2 brp rm? Dan blh ke dye guna proton blm punya valve x silap. Tq

Unknown

6 September 2013 pada 9:43 PTG

Kebanyakkan cylinderhead baru datang dalam keadaan kosong.tentang harga saya minta maaf sebab saya kurang pasti harga dipasaran sekarang lebih lebih lagi jika saudara mahu membeli dalam keadaan full set.Mengenai pertukaran valve tu...cuma pastikan kesemua diameter valve sama.

arm

9 Disember 2013 pada 8:30 PTG

salam bro..nak tanya,klu terover grim valve mcm mane ye?nak kene grind sim tak? sbb gen2 xbleh adjust tepet@sim?kalau ade cara lain bgtau lah ye

Unknown

21 Disember 2013 pada 7:59 PG

Cuba potong bahagian pangkal valve.maksud saya gosok sedikit bahagian hujung valve mengikut berapa banyak yang anda graind.dengan itu kepanjangan valve akan menjadi seperti asal semula.

Unknown

4 Januari 2014 pada 12:07 PG

bengkel kat mne erh??

Unknown

4 Januari 2014 pada 12:08 PG

senag sikit klo ad org pandi!!

Tanpa Nama

28 November 2014 pada 9:06 PG

slmt pg..

Tanpa Nama

28 November 2014 pada 9:39 PG

sy seorg mekanik, dan kiranye msih lg junior. sy bru wat 1 kes waja campro overheat. sy anta skim head tu ke machinery tanpa mbuka sume valve nye. hanya bka camshaft shja. pstu tokey machinery tu bgthu head tu kena skim max bru bole surface head tu dpt rata. apabila sy psg head ke blok, sy gna metal gasket 1.8mm. head ni sy x wat grindvalve dan ssunan valve lifter nye pun msukkn ikut ssunan asal. mslhnye bile da psg sume head ke blok, pstu nk start hdup kete mmg ssh sgt nk hdup. bile dpt hdup, idling engine mcm jd run 3 silinder, tp rpm kt meter kosten 950rpm. dan bile kite rev engine, normal xde sebu2. lg 1 kcepatan meter temp nk smpi ke 90° mmg kejap je, tp kipas pusing kemudian tu. sy on kan a.cond, mmg x trasa sejuk. x lama tu tiba2 engine mati sndiri, tp meter temp msih takat 90°, mksud sy jarum tu pd takat normal. sy cube start smula, x hdup2. sy biarkn 2 jam, start smula bru dpt hdup. still sma mmg ssh nk hdup. kete x test run pun lg. dan ms engine hdup, sy rev2 pun xde mslh indicator2 warning mnyala kt display meter. adakah mslh ni bpnca dr skim max kt head tu, @ sy kena wat adjustment kt valve lifter nye? @ ade ape2 ke lg perlu d cek2? ataupun mmg perlu tkr head yg lain?? tlog beri pandangan pd sy bole x..

awangrosli

9 November 2015 pada 8:38 PTG

Assalammualaikum saudara adnan...saya nak tanya pasal masalah kereta saya,saya ada guna sebuah gen2.dlm 2 bulan lepas kereta saya mengalami panas teruk kerana kering air.saya dh hantar repair kat bengkel rakan..tapi masalahnya sekarang engine berbunyi bising macam bunyi valve....harap tuan adnan tolong jelaskan sama ada saya harus tukar terus head atau pun cuba repair balik?

MECHANICA AUTO SERVICES

20 Disember 2016 pada 2:43 PTG

Salam tuan nk Tanya pendapat boleh tk jika saya nk adjust valve clearance enjin campro tanpa keluarkan silinder head spt yg boleh dibuat pd enjin Citroen Dan Peugeot....mohon pencerahan Dr tuan whatapp saya 0124969635 MAWI

MECHANICA AUTO SERVICES

20 Disember 2016 pada 2:43 PTG

Salam tuan nk Tanya pendapat boleh tk jika saya nk adjust valve clearance enjin campro tanpa keluarkan silinder head spt yg boleh dibuat pd enjin Citroen Dan Peugeot....mohon pencerahan Dr tuan whatapp saya 0124969635 MAWI

are yun01

18 April 2020 pada 6:35 PTG

salam tuan..sy ada 1 masalah.kereta persona 1st model 2007.enjin campro.bukan yg ada iafm.sy ada hantar pomen utk servis shim.lepas buat keadaan enjin ok.selang sebulan,ada masalah bunyi ketukan kecil pada bahagian enjin.utk pengetahuan tuan sy pernah hantar servis oilsum.minta pencerahan dan pandangan dari tuan..terima kasih.

Protected by Copyscape Web Plagiarism Tool

Wikipedia

Hasil carian