TIDAK MINTA JADI BEGINI



Antara yang memberi dan menerima,

Katakanlah hai (Muhammad)kepada hamba hamba ku yang telah beriman,"Hendaklah mereka mengerjakan solat dan menginfakkan sebahagian dari rezeki mereka yang kami berikan secara sembuyi atau terang terangan sebelum datangnya hari ketika tidak ada lagi jual beli dan persahabatan .









Korang semua mesti biasa atau terbiasa melihat situasi situasi diatas.Ia berada dimana mana ,dikota kota besar dan didesa tidak sunyi dari pemandangan seperti ini.Siapakah sebenarnya mereka ini pada pandangan korang.Siapakah mereka pada pandangan naluri peribadi korang.Adakah mereka mereka ini insan terpinggir,atau dipinggirkan.Siapakah yang meminggirkan mereka......?


Sungguh sungguh aku katakan,mereka tidak meminta menjadi begini,bahkan mereka tidak ingin jadi begini.Akan tetapi mengapa mereka menjadi begini.Adakah kerana nasib.....,itu jawapan bagi mereka yang bongkak dengan perasaan.Adakah kerana takdir?...itu kata kata bagi mereka yang simpati sekadar didalam hati.Jawapan jawapan yang beginilah yang menyebabkan mereka tetap  dengan kehidupan mereka, terpinggir atau dipinggirkan disudut dunia yang semakin sempit dengan sifat sifat kemanusiaan.








Kebiasaanya kita akan melenting tiga empat kali andainya kita mendengar atau terdengar orang    ber sok ..sek... sok... sek tentang diri kita.Masa itu akan timbul perasaan yang berkobar kobar ingin mengetahui apa yang diaorang mengata tentang diri kita ,adakah hinaan atau pujian?....kalau hinaan,siaplah kau....kalau pujian..... ,pujilah lagi..pujilah lagi ha..ha.ha.Memang itulah sifat sifat azali kita .Akan tetapi bagi insan insan malang ini,mereka sedar mereka terpaksa membunuh sifat sifat kemanusian  mereka demi mengharapkan sedikit belas ikhsan dari kita demi menampung hayat sementara maseh ada insan yang sudi memberi simpati.....Maseh adakah insan yang berhati mulia,memberi dengan keikhlasan, bukan untuk tontonan,membantu dengan keikhlasan,bukan mengharap balasan.Maseh adakah.......... 


Hayati senikata lagu ini


Senyumku tak seghairah,   
Grak gaya tidak selincah,
Mataku tak seayu,
Kicau burung pun tak semerdu...


Namunku punya hati,
Juga gayaku,perasaan,
Hidupku yang begini,
Kadar waktu diizin tuhan.


Tidak ku minta lahir kedunia,
Tidak ku duga cact begini,'Bukan ku pinta kaseh dan manja,
Bukan kurayu bantu simpati.


Maafkan wahai teman,
Kumenumpang disudut dunia,
Mencari ketenangan,
Sampai masa ku pergi jua...











Comments (0)

Protected by Copyscape Web Plagiarism Tool

Wikipedia

Hasil carian