SENYUMLAH....

Senyumlah kerana senyuman itu penawar..





Memandu untuk pulang kerumah atau kemana saja tentu meletihkan terutama bila pulang dari tempat kerja dengan mengharungi berbagai kerenah  asam garam dijalan raya.Seperti lampu isyarat yang rasanya   macam tau tau je kita nak sampai dia tukar warna merah pulak.Itu tak termasuk yang lampu isyarat  yang mempunyai satu warna je,oren hitam dan hitam dan kadang hitam semua.Maka semakin banyaklah sumpahan yang kita ucapkan walaupun kita sorang sorang dalam kereta.Mungkin  pemandu lain yang melihat  kita sedang terkumat kamit sorang sorang menyangka kita sedang berzikir.....Alim orang tu......walhal dalam kereta tu panas dipenuhi dengan sumpahan.





Tapi yang peliknya walau banyak mana sumpahan kita tadi,ia akan cair bila terpandang atau memandang seseorang yang sudi melemparkan senyuman manis lebih lebih lagi kalau yang empunya senyuman seorang perempuan......adusss.Secara tak sengaja kita pun akan membalas juga senyumannya walau tak tahu apa maksud senyumannya itu....ahhh..tak kisahlah janji dia sudi melemparkan senyuman.Tapi jangan pulak lebih lebih,nanti kena lempar kasut pulak........baru padan.



Akhirnya.....aku ingin bertanya,apabila perasaan kita dah reda dek senyuman manis percuma tadi,adakah ia akan tetap maintain apabila terpandang pula wajah wajah yang tidak mempunyai senyuman walaupun kita asyik jeling jeling untuk lemparkan senyuman padanya,tapi dia buat tak tau je.......control lah kononnya.Tapi perlu beringat juga,tak boleh  lebih lebih bagi jelingan,nanti kita lagi yang kena.
Rasanya kalau pemandu pemandu Malaysia ni mengamalkan sikap suka memberi senyuman walau dalam kepanasan,agaknya prestasi ditempat kerja atau dirumah akan lebih ceria ,itupun bergantung pada diri korang sendiri....susahlah kalau yang jenis........ angau atau perasan lebih.






Comments (2)

DAUD

20 September 2011 11:38 PTG

tetibe teringat senyuman awek gua...

Hans

23 September 2011 5:52 PTG

senyum itu sedekah
:-)

Wikipedia

Hasil carian