Kalau dah jodoh.....

Salam Blogger.....


               kalau jodoh tidak kemana.....hehehe.....itu bukan tajuk entry yang aku nak bincangkan kali ini setelah lama tak update blog yang tak berapa popular ni.Pun bukan pasal nak bincang dan menggatal nak tambah kuota lagi satu ye.Cuma nak kongsi cerita dan pengalaman aku selepas kereta aku mengalami kemalangan yang tak dijangka jangka walaupun aku cuba sedaya untuk mengelakkanya.Tapi memang betul kata orang tua tua,"kalau jodoh tak kemana",kita elak macamana pun kalau dah ditakdirkan jodoh kita ,kene terima juga walaupun kadangkala ianya manis dan kadangkala pahit.

              27.8.13 ,seperti kebiasaannya jam 7.00am aku akan hantar anak anak aku kesekolah yang jauhnya boleh tahan jugalah....5 km.Selepas 5 minit perjalanan aku terhenti sekejap disebabkan sebuah lori 10 tan yang penuh dengan muatan tandan sawit sedang bergerak keluar ke jalan besar.Aku perhati muatannya memang melebihi had muatan yang sepatutnya dan untuk keselamatan dan mengelakkan tandan sawit dari jatuh ,ia cuma ditutup dengan kain canvas walaupun sepatutnya untuk lebih selamat jika gunakan jaring.Disebabkan muatan yang berlebihan ,maka merangkaklah lori tu termasuk aku sekali dibelakang.Aku rasa naik basikal lagi laju.

             Disebabkan takut anak anak terlambat sampai kesekolah , aku mengambil inisiatif ikut jalan pintas.Haaa.....lega rasanya dapat elak dari membontot lori sawit tu......Maka berdesuplahlah aku nak kejar masa.Seperti yang aku katakan tadi "kalau jodoh tak kemana",sewaktu hampir sampai kesekolah aku telah bertembung semula dengan lori yang aku follow tadi.Pelik........dan sewaktu berselisih dengan lori tu jugalah satu tandan sawit telah jatuh diatas jalanraya  akibat tersangkut pada dahan pokok.Yang tak seronoknya ia melantun betul betul depan kereta aku.Akhirnya aku tak boleh buat apa selain langgar sahaja tandan sawit tu......

tandan sawit


             Dalam keadaan tangki air yang bocor dan mungkin air tangki telah kering ,aku cuba kejar lori tu. walaupun aku perhati tempurature air sudah cecah keparas merah.Nekad.............Setelah berbincang dengan tuan punya lori dan mungkin dia mengaku akan kesalahanya ,akhirnya dia sanggup menanggung segala kos gantirugi baikpulih kereta aku ni.


kalau jodoh tak kemana....
           
             
                    Sekarang kereta ni tersadai dalam workshop untuk dibaikpulih pada bahagian bumper,radiator yang bocor,main lamp sebelah kiri ,signal ,grill dan part part kecil yang lain.Alhamdulillah kerana tandan sawit tadi tidak masuk kedalam kereta,kalau tak ...tau tau je lah....Pesanan aku pada korang,berhati hatilah bila memandu kerana malang tidak berbau.......tapi kalau dah jodoh ,nak buat camna.....hehehe.

Comments (3)

EmpayarUtama

3 September 2013 pada 10:14 PG

Itulah qada' dan qadar yang wajib kita percayai walaupun telah berusaha sedaya upaya. Ada hikmah tu bro

Unknown

3 September 2013 pada 4:34 PTG

Betul tu EU....kebetulan radiator aku dah mula tunjuk masalah...hikmahnya aku dapat radiator sebarunya.....alhamdulillah.

Unknown

15 April 2015 pada 2:26 PTG

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Protected by Copyscape Web Plagiarism Tool

Wikipedia

Hasil carian