Salam blogger
                            Entry ini adalah kesinambungan dari entry sebelum ini yang menerangkan tentang bagaimana proses penyelarasan shim tappet dilakukan.Mungkin sesetengah dari kita akan merasa keliru bagaimana  cara untuk pemasangan semula bahagian camshaft yang terdiri dari outake cam dan intake cam atau dengan kata lain twin cam.Pada entry sebelum ini dalam bab "Tappet adjustment untuk perodua Kelisa / Kenari ",saya ada menerangkan tentang langkah langkah keselamatan yang perlu diambil sebelum kita membuka dan mengeluarkan camshaft dari cylinder head.Langkah langkah ini amat penting kerana sekiranya diabaikan ,ia akan mendatangkan masalah semula pada kita ketika pemasangan semula camshaft pada cylinderhead.Antara masalah yang akan timbul ialah pada timing mark dan bahagian gear yang berlapis / layered gear.
                                                     Lock gear
                             Gambarajah yang bertanda anak panah berwarna merah di atas adalah tempat untuk kita mengunci kedua dua lapisan gear dengan menggunakan nut agar ia tidak berselisih ketika kita mengeluarkannya dari cylinderhead.Fungsi lapisan gear yang didalamnya mengandungi lingkaran spring ini bertujuan untuk memberi tekanan kepada gear bersebelahan bertujuan agar ia tidak menghasilkan bunyi yang terlalu kasar.Perlu dipastikan juga agar anda tidak lupa untuk membuka semula nut yang anda telah ikat tadi setelah siap pemasangan agar tidak menimbulkan masalah yang lain pula.
                                            
                                          Pemasangan semula camshaft
Untuk pemasangan semula, anda tidak boleh memasang camshaft secara satu persatu kerana anda akan menghadapi kesukaran apabila anda melakukan pemasangan camshaft yang kedua akibat tekanan dari gear dan shim tappet.Sebaiknya anda memasang kedua dua camshaft secara serentak dan ikat cap satu persatu dan pastikan semasa anda mengikat ,ikatan tidak terlalu ketat .Sekiranya anda merasakan agak ketat semasa mengikat,jangan terlalu memaksa,cuba ikat bahagian lain kerana ia akan menyebabkan kerosakan pada bahagian skru threads.Lakukan dengan berhati hati.Semuga anda mendapat manfaat dari entry ini
Sekian
                                                                      
Untuk pemasangan semula, anda tidak boleh memasang camshaft secara satu persatu kerana anda akan menghadapi kesukaran apabila anda melakukan pemasangan camshaft yang kedua akibat tekanan dari gear dan shim tappet.Sebaiknya anda memasang kedua dua camshaft secara serentak dan ikat cap satu persatu dan pastikan semasa anda mengikat ,ikatan tidak terlalu ketat .Sekiranya anda merasakan agak ketat semasa mengikat,jangan terlalu memaksa,cuba ikat bahagian lain kerana ia akan menyebabkan kerosakan pada bahagian skru threads.Lakukan dengan berhati hati.Semuga anda mendapat manfaat dari entry ini
Sekian
 



 







Comments (11)
13 September 2015 pada 1:00 PG 
Saya buka camshaft dah lupa untuk lock layer gear tuh. Macam mana cara untuk membetulkan kedudukan layer gear tu dah kunci sebelum memulakan pemasangan?
15 Mac 2016 pada 10:45 PTG 
Assalamualaikom tuan..sy ada masalah yg mana enjin kelisa sy masih mengeluarkan asap putih walaupun baru buat top overhaul..pomen ckp oiston ring ok..valve seal pon set baru
6 April 2016 pada 2:16 PTG 
Piston ring check mcm mna?
8 September 2018 pada 2:58 PG 
Entahlah belalang
8 September 2018 pada 2:58 PG 
8 September 2018 pada 2:59 PG 
Entahlah belalang
8 September 2018 pada 2:59 PG 
17 September 2018 pada 3:06 PTG 
klu terlupe lock mcmna nk dptkn kedudukan asal?
9 Oktober 2019 pada 10:54 PG 
Tanya sikit terlupa lock gear camshaft
Mcm mna .buat mcm asal balik tolong bgi tau bosku
6 Januari 2021 pada 1:53 PTG 
kalau terlupa lock gear camshaft, macam mana nak buat asal balik
5 Jun 2021 pada 1:10 PTG 
Injen kelissa dgn jbjl turbo timing sama dak
Catat Ulasan