Mengapa Cylinderhead perlu dipotong.

Salam semua....


                   Entry  ini masih lagi berkisar pada bab bab baik pulih. Bab  kali ini adalah untuk menerangkan dengan lebih lanjut lagi mengenai beberapa masalah lain yang timbul dan membabitkan beberapa bahagian kerosakan yang akan berlaku pada cylinderhead. Masalah yang di maksudkan ialah mengapa Cylinderhead perlu dipotong/Skimming. Begitu juga dengan kesan kesan yang akan timbul dan bersangkut paut bila sesebuah cylinderhead itu dipotong.



                                                                     temp.meter


                   Sewaktu anda leka memandu, kononnya untuk tumpukan perhatian pada pemanduan ,dan mungkin telah terlupa untuk menumpukan sedikit perhatian anda pada satu alat keselamatan yang terletak disudut tecometer kenderaan anda.Tergamam  bila tiba tiba asap berupa wap air terhambur keluar dari celah celah bonet depan kereta . "Ngapa pulak ni..." dan bila anda pandang meter temperature,jarum telah berada pada kedudukan merah...."Alamaaaak...overheatla"...hehehe...sudah terlambat. Sediakan sahaja budget untuk membaikinya.


                                         
Pereputan akibat coolent
                                       


                   Pertama sekali proses top overhoul akan dilakukan oleh Makenik. Berpandukan pada keadaan permukaan gasket antara blok dengan cylinderhead, seseorang makenik akan dapat menilai samada cylinderhead itu hanya perlu di potong sahaja atau perlu menjalani proses baik pulih sepenuhnya. Maksudnya ia akan dihantar kebengkel baikpulih menjalani proses:


  1. Water test / menguji tekanan air dalam cylinderhead untuk memastikan cylinderhead tidak   mengalami keretakkan akibat overheat tadi. 
  2. Penukaran pada bahagian bahagian  yang kerap rosak seperti water jacket.
  3. Skimming/potong bertujuan meratakan semula permukaan cylinderhead yang bengkok.bergantung berapa teruk ia bengkok.
  4. Sekiranya terlalu bengkok ,pemotongan semula pada bahagian valve seat dan valve (graidvalve)akan dilakukan terlebih dahulu.  
  5. Welding pada bahagian laluan air yang mereput

                    Pada bahagian no 1, sekiranya selepas proses water presure test dilakukan dan didapati ada keretakkan atau bocor pada bahagian yang retak tadi, maka cylinderhead itu sudah dianggap tidak boleh digunakan lagi .Terpaksalah anda mencari cylinderhead pengganti yang lain dikedai  kedai potong untuk menggantikan cylinderhead yang telah pecah tadi.


Pemotongan Valve seat
                                                        

                           Pada bahagian no.4,Setelah proses water pressure test selesai dan cylinderhead dalam keadaan baik,pemotongan semula pada bahagian valve seat mesti dilakukan sekiranya cylinderhead terlalu bengkok.Ini adalah untuk memastikan agar cylinderhead tidak akan mengalami masalah lain setelah siap dipasang semula pada enjin. seperti lost compression,enjin sukar untuk hidup,penggunaan bahan api yang berlebihan,spark plug basah atau berkarbon dan semput. 



Bahagian yang perlu dibaikpulih
                                                          


                    Sebagai pengetahuan untuk anda, saya akan terangkan serba sedikit tentang sifat sifat valve seat dan valve.. Pada  cylinderhead yang berkeadaan normal,sifat fizikal valve seat dan valve adalah bulat 360 darjah seperti gelang. Apabila berlakunya overheatting,Cylinderhead akan melengkung. Begitu juga dengan valve seat. Ia juga akan menerima kesan  perubahan pada bentuk fizikal dari keadaan bulat 360 darjah kepada berkeadaan lonjong walaupun tidak kelihatan pada pandangan mata kasar.



Selinder 1 dan 2

                     Dalam ia berkeadaan lonjong,valve tidak dapat duduk rapat dan inilah punca berlakunya apa yang dikatakan kehilangan kuasa pecutan atau lost compression.Bahagian valve seat yang paling teruk menerima kesanya ialah bahagian selinder 2 dan 3.Sekiranya ia tidak diperbaiki,ia akan menimbulkan masalah seperti yang saya sebutkan diatas dan akhirnya enjin anda terpaksa dibongkar semula untuk kali yang kedua. Oleh itu luangkan sedikit masa semasa pemanduan anda  untuk perhatikan pada meter temperature . Usah disebabkan masa 5 saat anda kerugian wang dan masa.


Sekian jumpa lagi.....








                                                  

Comments (0)

Protected by Copyscape Web Plagiarism Tool

Wikipedia

Hasil carian