Ibu mertuaku

Salam dan selamat malam smua...




Semalam ketika aku sedang beristirehat dan harus beristirehat setelah berpenat lelah dikebun,aku didatang oleh seseorang yang aku kenali.......ibu mertua aku la.Ketika itu aku baru lepas siap makan tengahari.Nak pelawa makan nampak gaya lauk semua dah habis sebab hari tu isteri aku masak sikit je.Sebagai menghormati orang tua,lebih lebih lagi ibu mertua pulak tu, kenelah aku pelawa mertua aku tu makan walaupun pelawaan tu sekadar ajak ajak ayam je.///kurang ajo punya menantu .......hehehe...aku sendiri yang cakap macam tu,dia tak cakap pun...."ibu dah makan dekat rumah tadi....".Alhamdulillah.



                                                  Sekadar gambar hiasan


"Besok kamu lapang tak dhinai......".itulah pembuka kata dari ibu mertua aku yang membuat aku sedikit tersentak dari perasaan serba salah dengan pelawaan ajak ajak ayam aku tadi."Kalau lapang bolehla racunkan kebun belakang rumah tu....,dah semak sangat la....,kalau nak nanti ibu belikan racun.....ibu bagi upah sekali la...".Sebenarnya sebelum ni ibu mertua aku tu ada pelawa aku untuk racunkan kebun tu,tapi masa tu aku betul betul sibok.Jadi dengan sopan aku terpaksa tolak permintaan dia sebab masa tu aku tau dia ada dua pilihan ,kalau tak aku,ada orang lain yang nak racunkan kebun tu..cuma kene upah la sikit.Kalau dengan aku kene upah jugak la...tapi tak la semahal upah pada orang lain.....hehehe ...pandai jugak orang tua ni berpolitik."Tak ape la mak....mak bagi upah je la pada orang tu suruh racunkan....mana tau dia nak pakai duit...".Alasan aku untuk mengelak dari tugas meracun tu...3 ekar dengan semak samun setinggi aku ...rasanya nak jalan pun susah.

Peristiwa tu berlaku 3 minggu lepas,dan semalam ibu mertua aku datang mengadu yang kebun tu tak ada orang yang nak racunkan.Mungkin orang tu pun tak sanggup bila tengok kebun yang macam bukan kebun.Maklum la semenjak pak mertua aku ninggal,kebun tu dah tak terbela.Nak harap anak anak dan menantu yang lain ,jangan harap la... pi mai pi mai nanti aku jugak yang kene.Maklumla menantu  paling rajin....hihihi...Itu aku akui betul,rumput kat laman rumah aku tak sempat nak tumbuh tunas.kalau tak kene dengan  tajak,dengan racun la jawabnya.

Atas dasar keperihatinan dan baik hati.....ewaaah...aku pun terima tugasan itu walaupun aku sedar sekarang ni rumputnya mesti dah semakin tinggi dan pasti kerja meracunnya semakin payah..Tapi apa nak buat...... nasib baik dia mertua aku,kalau orang lain,siang siang aku dah mintak maap.Aduhai....besok pagi aku akan memulakan tugas,itu pun bergantung pada cuaca ...kalau panas aku on la,tapi kalau mendung atau hujan,dapatlah aku mengelak lagi........."Hujan la mak....tengok dulu la besok kalau cuaca ok.....".Hehehe.




Comments (0)

Wikipedia

Hasil carian