Salam semua....
Lepas beraya sakan ,kini aku kena pulak bekerja sakan menyiapkan kerja kerja yang tertunda selama seminggu.Kerjanya tak sesusah mana pun, cuma ia makan masa sikit untuk menyiapkanya.Sebelum raya tempohari ada seorang pelanggan yang datang untuk membuat port porting pada cylinderheadnya.Menurutnya kereta tu tak ada masalah apapun,cuma ada salah satu water jaketnya yang telah bocor akibat karat,alang alang buat top overhaul terus dia nak buat sedikit modifications headnya agar lebig power.Mercedes 230,itulah cylinderhead yang aku kena siapkan dalam minggu ni.
Untuk pengetahuan anda untuk membuat port porting ni memaksan masa dalam 3 ke 4 hari untuk menghasilkan result yang memuaskan.Beberapa langkah perlu dilakukan seperti mendapatkan ukuran untuk diameter o/d,kemudian membuang bahagian bahagian kasar yang menghalang perjalanan minyak atau angin dengan menggunakan special tool.Proses ini perlu dilakukan secara berhati hati kerana sekiranya terlebih gosok ia akan meyebabkan sesetengah tempat akan akan menjadi nipis dan keretakkan akan mudah berlaku.Akhir sekali setelah siap proses sebelumnya,proses melicinkan dan mengilatkan akan dilakukan dan pada bab inilah yang paling rumit.Selepasselesai barulah proses baik pulih dilakukan.
Lepas beraya sakan ,kini aku kena pulak bekerja sakan menyiapkan kerja kerja yang tertunda selama seminggu.Kerjanya tak sesusah mana pun, cuma ia makan masa sikit untuk menyiapkanya.Sebelum raya tempohari ada seorang pelanggan yang datang untuk membuat port porting pada cylinderheadnya.Menurutnya kereta tu tak ada masalah apapun,cuma ada salah satu water jaketnya yang telah bocor akibat karat,alang alang buat top overhaul terus dia nak buat sedikit modifications headnya agar lebig power.Mercedes 230,itulah cylinderhead yang aku kena siapkan dalam minggu ni.
Untuk pengetahuan anda untuk membuat port porting ni memaksan masa dalam 3 ke 4 hari untuk menghasilkan result yang memuaskan.Beberapa langkah perlu dilakukan seperti mendapatkan ukuran untuk diameter o/d,kemudian membuang bahagian bahagian kasar yang menghalang perjalanan minyak atau angin dengan menggunakan special tool.Proses ini perlu dilakukan secara berhati hati kerana sekiranya terlebih gosok ia akan meyebabkan sesetengah tempat akan akan menjadi nipis dan keretakkan akan mudah berlaku.Akhir sekali setelah siap proses sebelumnya,proses melicinkan dan mengilatkan akan dilakukan dan pada bab inilah yang paling rumit.Selepasselesai barulah proses baik pulih dilakukan.
Comments (0)
Catat Ulasan