BODOH SOMBONG

Salam....

Pada entry ini aku nak lepaskan geram aku pada seorang makenik yang aku kategorikan dalam golongan bodoh sombong.Dahlah sombong,bila aku bagi tunjuk ajar sikit bab bab setting untuk enjin campro ni dia melenting pulak, walhal head yang dia hantar untuk dibaik pulih taklah sesusah manapun,mana mana makenik pun tau cara nak atasinya.Pada makenik ni kalau terbaca entry ni aku mintak ko rendam entry ni dalam air dan minum airnya 7 hari 7malam,insyaallah dari bebal akan menjadi bangang.

Kalau dia atau kawan kawan dia terbaca entry ni,tolong kasi tau sama dia,ini adalah panduan percuma aku berikan pada yang berkenaan untuk menyelaras semula setting adjustment setelah baik pulih untuk cylinderhead dari jenis campro yang kebanyakanya terdapat pada kereta proton waja,gen 2,pesona dan saga.

1.Bila  membuat top overhaul cylinderhead dari jenis ini untuk proses baik pulih valveseat, tidak perlu membuat marking pada mana mana part yang terdapat pada cylinderhead itu kerana setiap cylinderhead yang membaikpulih valveseat perlu disetting semula.



2.Setelah valveseat siap dibaikpulih awak cuma perlu membuat final lapping ,kemudian pasangkan valve seal dan spring.Letak tepi cylinderhead setelah siap dan beralih kepada kerja membuang minyak yang terdapat pada hydraulic valve/hydraulic lifter.Perhatikan gambar dibawah.


3.Imej diatas ialah apa yang dikatakan Hydraulic valve atau lifter valve dimana awak perlu membuang terlebih dahulu kandungan mimyak yang terdapat didalamnya.Cara membuangnya ,awak terlebih dahulu perlu mengeluarkan valve yang terdapat pada bahagian tengah mangkuk itu.Setelah mengeluarkannya ia akan terbahagi kepada 4 bahagian seperti dibawah.




4.Setelah minyak dikeluarkan ,bersihkan dahulu dengan menggunakan petrol untuk memastikan tiada kotoran minyak lama yang tertinggal didalamnya.Setelah itu pasang semula bahagian yang dikeluarkan tadi dan setelah itu awak boleh masukkan semula pada cylinderhead tadi tanpa mengikut susunan seperti gambarajah dibawah.



5.Setelah semua siap dimasukkan,pasang semula pada enjin dan proses seterusnya seperti biasa.Bunyi bising akan kedengaran semasa enjin dihidupkan kerana liftervalve tadi maseh berkeadaan kosong tanpa minyak.Setelah beberapa second ia akan kembali normal setelah kandungan minyak didalamnya mencukupi.Ok siap.......kepada yang berkenaan harap awak faham dan jelas apa yang saya terangkan diatas.




Comments (7)

Jo Qusary

15 September 2011 pada 10:50 PTG

Kalo ko perempuan yg reti sedikit sebyk ttg ragam kereta sendiri dan boleh repair serta maintain kereta sendiri bila mampu, dan selalu ajar adik lelaki cara tukar tayar dan memandu, ko akan rasa berkali ganda lagi sakit hati dgn mekanik bengong mcm tu... sebab kebykan mekanik lelaki pandang rendah terhadap driver perempuan.

ada sekali tu sorg apek mekanik cuba kelentong aku kononnya tau sgt la repair juara (time tu aku cuma nak bateri sebab takut dah kering lepas pakai 2 tahun)... ade ke patut dia suruh bukak depan nak tgk enjin... bodo punya apek, tgk sekali pun tau depan keta tu camne... aku pun terus start enjin gi tempat lain...

Unknown

16 September 2011 pada 12:53 PG

Maybe apek tu nak test ko jo....boleh makan ke tak,ini salah satu skill apek tu untuk menunjukkan dia ni seorang juara.....juara kelentong..he.he.he

Tanpa Nama

5 Disember 2012 pada 5:23 PTG

salam tuan....memang bagus untuk pengetahuan..hehehe...tapi saya dah bukak tukar tappet tu dengan yang baru...tappet lama plak saya try nak ceraikan kepada 4 bahagian tu...tapi tak tahu macam mana nak buka/cerai kan...bleh tak tuan cerita sikit camna nak cerai kan dia......thank for this great info...

Unknown

5 Disember 2012 pada 10:41 PTG

Salam untuk saudara tanpa nama....untuk persoalan saudara mengenai cara mengeluarkan part part pada liftervalve,saudara boleh rujuk pada laman utama SUDUT BAIK PULIH CYLINDERHEAD dan click pada tajuk "Adjustment hydraulic tappet untuk proton Gen2.Disitu saya ada menerangkan tentang cara untuk mengeluarkan part part pada liftervalve.Terima kasih atas komen saudara.

Tanpa Nama

20 Ogos 2014 pada 7:46 PTG

Bro mintak pinjam pic yer..hihi

Nik wcs023

21 Mei 2018 pada 11:34 PTG

tumpang tnya tuan..knpasih ada bunyi bsing pda enjin sya..yg hairannya sya sdah srvice lifther valve dgn cara yg d ajar...bila sya buka blik..sya tekan lifther valve smunya keras..tpi msih ada bunyi bising lgi...knpa ya

Tanpa Nama

31 Mei 2018 pada 5:44 PTG

oil sump sudah servis bos ? sy pernah alami perkara sama. ..kasi cuci oil sump , kurang sudah bunyi mengetuk tu

Protected by Copyscape Web Plagiarism Tool

Wikipedia

Hasil carian