SUDUT MOTIVASI

                                                         Dato' Fadzillah Kamsah
Adakah anda ingin menjadi seorang yang cemerlang dalam hidup anda ?


Berikut adalah beberapa tips yang dipetik dari pakar motivasi terkenal Dato' Fadzillah Kamsah yang saya olah sedikit agar lebih jelas maksudnya..


  1. Maafkan semua orang tidak kira siapa pun sebelum anda masuk tidur,insyaallah ,allah akan melipat gandakan rezeki anda tanpa anda sedari.
  2. Sebelum anda tidur berdoalah apa sahaja yang anda inginkan dalam hidup anda ,.insyaallah otak  akan memproses apa yang  anda impikan dalam doa anda tadi disamping ia akan menjurus anda berusaha untuk menuju kearah apa yang anda impikan.
  3. Jangan minum ketika sedang makan,kecuali dalam keadaan terpaksa.Seelok eloknya minum hanya selepas 10-15 minit selepas makan .Untuk tegukkan yang pertama jangan telan,biarkan sahaja didalam mulut selama 10 saat kemudian baru telan.Selepas itu bolehlah minum seperti tegukkan biasa kerana pada tegukkan yang anda simpan selama 10 saat itu akan mengumpulkan enzim yang terdapat pada air liur dimana enzim itu dapat membunuh kuman kuman yang terdapat pada pankreas dalam perut .
  4. Seelok eloknya makan malam sebelum maghrib.Ini kerana otak dapat berfungsi dengan cemerlang hanya 2 jam selepas makan.Ini penting untuk anak anak anda yang maseh belajar.Kebiasaanya orang kita makan selepas waktu isyak,lebih kurang 8.30 hingga 9.00pm.Bayangkan setengah jam waktu digunakan untuk makan,dan makanan akan hadam dalam masa setengah jam,sedangkan otak dapat berfungsi dengan cemerlang dalam masa dua jam.Pukul berapakah otak anak anak kita dapat menerima apa yang dipelajari  dalam waktu yang singkat sebelum tibanya waktu untuk masuk tidur.Itu belum termasuk menonton tv bagi anak anak lelaki,tolong mengemas bagi anak perempuan.Jadi berapa banyak waktu yang mereka ada dua jam selepas makan.Jika kita perhatikan bangsa cina,mereka amat jarang makan makan yang berat pada waktu malam,tentu ada sebabnya.Kita juga tidak digalakkan tidur dalam keadaan kekenyangan kerana ini akan menimbulkan pelbagai penyakit pada diri kita.Terutamanya penyakit malas......
  5. Selepas makan kadang kala perut memulas pulak.Kemana lagi kalau tak kebilik air untuk melepaskan hajatkan.Selepas membuang air kecil,berdehemlah sebanyak 3 kali sambil teran sedikit kerana cara ini boleh mengelakkan kita dari terkena batu karang.Itu sunnah rasulullah.
  6. Begitu juga halnya ketika sedang membuang air besar,cuba mengiringkan badan kita kekiri sedikit agar memudahkan kita membuang air besar.Itu pun sunnah juga.
  7. Ajarkan anak anda atau anda sendiri untuk tidur dengan cara mengiring kesebelah kanan kerana jantung yang berada sebekah kiri akan berasa lapang dan mudah berdegup berbanding dengan tidur mengiring sebelah kiri .Ini adalah untuk memastikan perjalanan darah menjadi lancar dan otak akan berkembang dengan baik terutama untuk anak anak anda.
  8. Untuk kita belajar mendidik diri kita sendiri kejalan yang cemerlang,amalkanlah apa yang kita niatkan dengan berturut turut selama 21 hari sekurang kurangnya atau lebih tanpa diselang selang.
  9. Hindari dari mempunyai sifat hasad dengki,pendendam,pemarah dan sifat sifat lain yang berunsur nagetif.Kesemua sifat sifat inilah yang akan membenarkan otak mengeluarkan adrenaline yang berlebihan dimana ia akan emdatangkan kesan sampingan seperti merasa cepat letih,wajah kelihatan lebih tua sebelum waktunya,selalu murung,mudah sensitif pada perkara perkara yang tidak sepatutnya dan yang paling bahaya sakit jantung..


Sekadar untuk renungan bersama

Manusia terdiri dari 4 kategori:


  1. BERJAYA : Hari ini lebih baik dari semalam
  2. TERPEDAYA: Hari ini sama seperti semalam
  3. CELAKA : Hari ini lebih teruk dari semalam
  4. JAHANAM : Hari esok adakah sama dengan hari ini.






PANDUAN SUAMI ISTERI MITHALI



Ciri ciri suami /isteri mithali


Adakah anda memiliki ciri ciri yang akan disebutkan dibawah.Sekiranya anda mempunyai 8 dari 12 ciri ciri dibawah sudah memadai anda layak bergelar suami yang  baik kepada isteri dan rumahtangga anda.Sekiranya kurang dari 8,maka cukup cukupkan dan amalkan agar rumah tangga mu aman hingga keakhir hayat...Amin


  1. Memegang peranan sebagai ketua keluarga dalam rumahtangga anda.
  2. Menunaikan kewajipan sebagai suami mengikut perjanjian .
  3. Isterinya hendaklah dianggap sebagi jiwanya dalam menempuh kehidupan.
  4. Cinta dan kaseh sayang terhadap isteri dibina dengan kaseh sayang.
  5. Jangan berkasar dan beri kesempatan pada isteri perbetul keadaan.
  6. Berbincang bersama dalam menguruskan hal ehwal rumah tangga. 
  7. Membantu meringankan beban isteri secara lansung atau tidak lansung.
  8. Berlaku jujur mahupun didepan atau dibakang isteri.
  9. Memahami kedudukan sebagai isteri seorang wanita yang tidak sama tarafnya.
  10. Menyelesaikan masalah dengan bijaksana mengikut landasan islam.
  11. Tidak takut mengaku kesalahan dan tidak malu memohon maaf pada isteri.
  12. Mengetahui bahawa anak dan isteri adalah amanat dari allah.
  13. Mempunyai prinsip bahawa perkahwinan adalah mulia disisi agama.
  14. Mempunyai akhlak yang terpuji mengikut ajaran islam

Sabda rasulullah s.a.w:"Sesiapa yang telah berkahwin,sesungguhnya dia telah memelihara sebahagian daripada agamanya'
















                                                  amin


Untuk para isteri pula cuba anda nilai diri ada,adakah anda mempunyai 10 dari 14 ciri ciri seorang isteri,jika cukup tahniah anda seorang isteri yang amat mithali dan disayangi oleh suami anda.Sekiranya kurang berusahalah kerana usaha seorang isteri amat besar pahalanya disisi allah.


  1. Patuh kepada ajaran agama.
  2. Menjaga amanat dan pesanan suami sebaik baiknya.
  3. Menjaga kesihatan diri zahir dan batin.
  4. Memelihara kehormatan diri dan suami.
  5. Menjaga rahsia suami.
  6. Menjaga perasaan suami tanpa melebihkan diri sendiri.
  7. Tidak keluar rumah tanpa izin suami.
  8. Menghormati suami.
  9. Cinta dan kaseh kepada suami dibukti dengan perbuatan.
  10. Tidak mementingkan diri sendiri.
  11. Berbincang urusan rumahtangga dengan suami.
  12. Jujur dalam menjalankan tanggung jawab.
  13. Menjalankan tugas yang disuruh oleh suami walaupun sedang sibok.
  14. Mendidik anak anak dengan cara yang dianjurkan oleh islam.

Sabda rasulullah s.a.w: Kahwinilah olehmu wanita yang bersifat penyayang dan beranak(subur) maka sesungguhnya pada hari kiamat kelak aku bermegah megah dengan banyaknya bilangan kamu(umatku)





Sikap dan sifat yang diancam oleh Allah.

Sikap dan sifat apakah yang menyebabkan manusia mendapat ancaman dari Allah?dan apakah ancaman yang Allah ancamkan kepada mereka mereka yang mempunyai sifat dan sikap sedemikian?Marilah kita sama sama hayati dan ketahui apakah sikap sikap yang dibenci itu.

MUNAFIK

Apa yang dimaksudkan munafik dan bagaimanakah sikap dan sifat sifat orang munafiik ini.Dari segi istilah syarak ialah seseorang yang melindungi kekufuranya dengan berpura pura menunjukan keislamanya hanya melalui perkataan dan perbuatan.Dia mengaku dan berikrar dengan kalimah shahadat sebagai seorang islam akan tetapi didalam hatinya menafikan segala ajaran dan hukum hukum yang terkandung dalam syariat islam.Untuk kita mengenali sikap sikap orang yang dikatakan munafik itu amat mudah iaitu dari segi perbuatan ia mempunyai sikap dan pendirian yang tidak tetap dan berubah ubah seperti lalang ditiup angin.Perbuatanya juga sering berubah ubah.Jika dia berada dikalangan orang kuat beribadat,dia akan ikut kuat beribadat juga,akan tetapi  didalam hatinya merasa amat berat sekali kerana banyak perkara perkara yang disukainya oleh hawa nafsunya tidak dapat dilaksanakan kerana merasa malu,segan atau takut kepada orang mukmin.Golongan ini juga sering mengharapkan balasan apabila dia melakukan amal bakti dan suka apabila namanya disanjung lantaran amal baktinya.Pada mereka kehidupan duniawi lebih utama dari kehidupan diakhirat kerana mereka menganggak kehidupan diakhirat hanyalah dongengan semata mata.

Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: "Sesungguhnya orang orang munafik tiu akan ditempatkan  pada tingkatan paling bawah sekali dalam neraka."Surah An-Nisa' ayat 142 yang bermaksud: "Sesungguhnya orang munafik itu menipu Allah,dan Allah akan membalas tipuan mereka.Dan apabila mereka berdiri untuk menunaikan sembahyang,mereka berdiri dengan malas,mereka bermaksud untuk menunjukan dihadapan manusia.Dan mereka tidak menyebut nama Allah kecuali sedikit
 sekali"


SYIRIK

Syirik adalah satu perbuatan yang tidak akan dapat pengampunan dari Allah kerana perbuatanya yang menduakan atau menyekutukan Allah dengan sesuatu yang lain yang dipercayai mempunyai kuasa melebihi kuasa Allah.Perbuatan seperti memuja kubur,pokok,senjata,batu atau benda benda yang dianggap pelik adalah syirik yang tidak akan dapat pengampunan dari Allah dan akan kekal selama lamanya didalam neraka kecuali dia bertaubat sebenar benar taubat.Sebagaimana firman Allah yang bermaksud: "Seungguhnya Allah tidak memberi pengampunan terhadap orang yang mempersekutukanya dan akan mengampun dosa yang selain dosa syirik bagi sesiapa yang dikehendakinya"Perkara syirik yang kadangkala kita sendiri lakukan tanpa kita sedari seperti jampi mentera yang tidak menyebut nama Allah adalah dikira syirik juga,akan tetapi syirik ini tidaklah menybabkan seseorang itu terkeluar dari islam.Sebagaimana  sabda rasulullah bermaksud :" bahawa sesunngguhnya jampi jampi, yang bukan menggunakan nama Allah  atau doa doa mulia yang diterima dari nabi dan memakai azimat adalah syirik".
KAFIR


Mengingkari keesaan Allah, menafikan kenabian para para nabi dan syariat syariatnya adalah dianggap sebagak kafir.Seseorang yang menyebabkan dirinya dianggap kafir adalah kerana kebodohanya sendiri,takut kehilangan pangkat atau harta duniawi sekiranya dia beriman kepada Allah dan rasul.Menghina hukum hukum islam,sunnah sunnah nabi,menhina al quran dan melakukan perkara perkara yang bertentangan dengan hukum hukum Allah adalah juga dianggap kafir.

MURTAD

Seorang yang mengisthiharkan dirinya keluar dari islam dan mempersendakan hukum hukum Allah seperti menhalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal adalah dianggap murtad terhadap dirinya sediri,keluarga dan masyarakat islam keseluruhanya.Bunuh adalah hukuman untuknya sekiranya dia enggan bertaubat.Ini adlah berdasarkan dari hadis rasuluallah s.a.w yang bermaksud: "Mana mana lelaki yang menjadi murtad yakni meninggalkan islam,maka suruhlah dia bertaubat kembali kepada islam,kalau tidak penggallah lehernya, dan mana mana perempuan yang menjadi murtad,yakni meninggalkan islam,maka suruhlah dia bertaubat kembali kepada islam,dan kalau tidak penggallah lehernya"

Sama samalah kita berdoa semuga dijauhi dari melakukan perkara perkara diatas lebih lebih lagi dibulan puasa yang mulia ini semuga puasa kita diberkati...insyaallah









PANDUAN ARAH QIBLAT




Tetapkan kiblat and
Segala apa yang hendak kita lakukan,mulakanlah dengan lafaz 
semuga anda dilindungi dan diberkati dengan keizinannya.


Pernahkah anda tercari cari dimana arah qiblat yang sebenarnya  lebih lebih lagi jika kita dalam perjalanan , musafir atau pun berpindah rumah .Ini amat penting bagi diri kita sendiri lebih lebih lagi sekiranya keluarga atau kawan  bertandang kerumah baru kita dan bertanyakan "arah kiblat sebelah mana ya".sekiranya kita tidak tahu, dimana  nak sorok muka  dan nampak sangat lah kekurangan kita dalam bab bab 5 waktu ini.


Sebenarnya banyak terdapat panduan dan cara cara yang mudah untuk kita mencari arah kiblat,salah satunya saya terjumpa dalam satu blog muslim  kepunyaan ALHABIB.Kandungan blog ini amat berguna untuk kita mendapatkan segala panduan bukan sahaja dari segi penunjuk arah kiblat,malah ia disertai dengan widget waktu solat terkini dimana anda tinggal dengan bantuan Google maps.Sekiranya anda ingin  untuk melawati blog ini, sila link ke http://www.al-habib.info/qibla-pointer/.




















Puasa Tetapi Tidak Shalat



Syaikh Muhammad bin Sholih Al ‘Utsaimin -rahimahullah- pernah ditanya: “Apa hukum orang yang berpuasa namun meninggalkan shalat?”


Beliau rahimahullah menjawab:

“Puasa yang dilakukan oleh orang yang meninggalkan shalat tidaklah diterima karena orang yang meninggalkan shalat adalah kafir dan murtad. Dalil bahwa meninggalkan shalat termasuk bentuk kekafiran adalah firman Allah Ta’ala,

فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَنُفَصِّلُ الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ

“Jika mereka bertaubat, mendirikan sholat dan menunaikan zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudaramu seagama. Dan Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui.” (Qs. At Taubah [9]: 11)

Alasan lain adalah sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,

بَيْنَ الرَّجُلِ وَبَيْنَ الشِّرْكِ وَالْكُفْرِ تَرْكُ الصَّلاَةِ

“Pembatas antara seorang muslim dengan kesyirikan dan kekafiran adalah meninggalkan shalat.” (HR. Muslim no. 82)

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,

الْعَهْدُ الَّذِى بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمُ الصَّلاَةُ فَمَنْ تَرَكَهَا فَقَدْ كَفَرَ

“Perjanjian antara kami dan mereka (orang kafir) adalah mengenai shalat. Barangsiapa meninggalkannya maka dia telah kafir.” (HR. Ahmad, At Tirmidzi, An Nasa’i, Ibnu Majah. Dikatakan shahih oleh Syaikh Al Albani)

Pendapat yang mengatakan bahwa meninggalkan shalat merupakan suatu kekafiran adalah pendapat majoriti sahabat Nabi bahkan dapat dikatakan pendapat tersebut adalah ijma’ (kesepakatan) para sahabat.

‘Abdullah bin Syaqiq –rahimahullah- (seorang tabi’in yang sudah masyhur) mengatakan, “Para sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidaklah pernah menganggap suatu amalan yang apabila seseorang meninggalkannya akan menyebabkan dia kafir selain perkara shalat.” [Perkataan ini diriwayatkan oleh At Tirmidzi dari 'Abdullah bin Syaqiq Al 'Aqliy; seorang tabi'in. Hakim mengatakan bahwa hadits ini bersambung dengan menyebut Abu Hurairah di dalamnya. Dan sanad (periwayat) hadits ini adalah shohih. Lihat Ats Tsamar Al Mustathob fi Fiqhis Sunnah wal Kitab, hal. 52, -pen]

Oleh karena itu, apabila seseorang berpuasa namun dia meninggalkan shalat, puasa yang dia lakukan tidaklah sah (tidak diterima). Amalan puasa yang dia lakukan tidaklah bermanfaat pada hari kiamat nanti.

Oleh sebab itu, kami katakan, “Shalatlah kemudian tunaikanlah puasa.” Adapun jika engkau puasa namun tidak shalat, amalan puasamu akan tertolak karena orang kafir (karena sebab meninggalkan shalat) tidak diterima ibadah dari dirinya.

[Sumber: Majmu' Fatawa wa Rosa-il Ibnu 'Utsaimin, 17/62, Asy Syamilah]

***

Penerjemah: Muhammad Abduh Tuasikal
Artikel www.muslim.or.id


Comments (0)

Wikipedia

Hasil carian